Ericsson: Yli puolet uskoo älylaitteiden lukevan eleitä oikein kolmessa vuodessa

Jo muutaman vuoden päästä markkinoilla on laitteita, jotka tuntuivat vielä jokin aika sitten tieteiselokuvien todellisuudelta, näin ennustaa seitsemättä kertaa julkaistu Ericsson ConsumerLabin ”The 10 Hot Consumer Trends” -raportti vuodelle 2018. Muutaman vuoden kuluessa meillä on laitteita, jotka tulkitsevat tarkasti ja nopeasti ihmisten ruumiinkieltä ja äänensävyä tai voivat taas kääntää vieraan kielen reaaliaikaisesti suoraan käyttäjän kuulokkeisiin.

Raportti luo kuvan tulevaisuudesta, missä teknologia käyttäytyy entistä inhimillisemmin. Ruumiinkieli, ilmeet ja äänensävy tukevat ääntä ja kosketusta parantaakseen älylaitteiden käyttäjäkokemusta. Käyttäjien on siis helpompi pysyä nopeasti kehittyvän teknologian perässä ja käyttöönoton kynnys on entistä matalampi.

Tässä ovat vuoden 2018 kuumimmat teknologiatrendit:

  1. Kehosi on käyttöliittymä: Yli puolet ihmisistä, jotka käyttävät puheohjautuvia assistentteja uskoo, että tulevaisuudessa ruumiinkieli, äänensävy ja monipuolisempi ilmaisu ohjaavat älylaitteiden käyttöä entistä enemmän. Kaksi kolmasosaa uskovat tämän toteutuvan jo kolmessa vuodessa.  

  2. Tuettu kuuloaisti: 63 prosenttia kuluttajista haluaisi laitteen, joka kääntää vieraan kielen reaaliajassa kuulokkeisiin. 52 prosenttia haluaisi vaimentaa perheenjäsenten kuorsauksen.

  3. Aina lasten kengissä: 30 prosenttia vastaajista sanoo, että teknologian jatkuva kehittyminen vaikeuttaa oman teknisen osaamisen ylläpitämistä. Siitä huolimatta, teknologia tuntuu tekevän meistä eksperttejä entistä nopeammin. 46 prosenttia sanoo internetin auttavan heitä oppimaan uusia kykyjä nopeammin kuin koskaan.

  4. Sosiaalinen viestiminen: Sosiaalinen media on nykyään entistä moniäänisempi. Puolet kuluttajista uskoo tekoälyn auttavan somessa jaettujen faktojen tarkistamisessa.

  5. Älykkäät mainokset: Mainokset saattavat muuttua liian älykkäiksi tulevaisuudessa. Yli puolet virtuaalitodellisuuden (VR) ja lisätyn todellisuuden (AR) käyttäjistä uskoo mainosten muuttuvan niin todenmukaisiksi, että niitä on mahdoton erottaa varsinaisesta sisällöstä.

  6. Hämmästyttävän inhimillinen viestintä: 50 prosenttia vastaajista uskoo suhtautuvansa varauksella liian inhimillisiin koneisiin. 40 prosenttia sanoo samaa, jos älylaite reagoi heidän tunnetilaansa.

  7. Vapaa-ajan yhteiskunta: 32 prosenttia opiskelijoista ja työskentelevistä ei usko, että he tarvitsevat työpaikkaa elääkseen mielekästä elämää. 40 prosenttia kertoo haluavansa robotin, joka tekisi töitä ja ansaitsisi palkkaa heidän puolestaan.

  8. Valokuvasi on linnasi: Kuvittele, jos pystyisit kävelemään älypuhelimellasi ottaman valokuvan sisään ja muistella tapahtunutta tapahtuman keskellä. Kolme neljästä uskoo tämän olevan mahdollista viidessä vuodessa.

  9. Katuja taivaalla: 39 prosenttia vastaajista on sitä mieltä, että kaupungit tulevat tarvitsemaan liikennejärjestelmiä lennokeille ja lentäville ajoneuvoille. Lähes yhtä moni on huolissaan taivaalta putoilevista lennokeista.

  10. Ladattu tulevaisuus: Tulevaisuudessa tullaan tarvitsemaan paljon helposti liikuteltavaa energiaa. Yli 80 prosenttia uskoo, että viiden vuoden päästä pitkäkestoiset akut ja paristot ratkaisevat laitteiden lataamiseen liittyvät huolet kerralla.

“Kun aiemmin ihmisten piti opetella käyttämään laitteita, tulevaisuudessa laitteet opettelevat käyttämään ihmistä palvellakseen paremmin tarpeitamme. Teknologiasta tulee yhä saumattomampi osa elämäämme”, sanoo Suomen Ericssonin toimitusjohtaja Olli Sirkka.

10 Hot Consumer Trends for 2018 -raportin tulokset perustuvat Ericssonin ConsumerLab -tutkimusyksikön maailmanlaajuiseen työhön viimeisen 22 vuoden ajalta. Tutkimuksen kysely suoritettiin internetissä ja kohdennettiin netin aktiivikäyttäjille kymmenessä vaikutusvaltaisessa kaupungissa ympäri maailman. Kysely suoritettiin lokakuussa 2017. Tutkimus kuvastaa ainoastaan 30 miljoonan ihmisen mieltymyksiä, mutta kertoo teknologian varhaisista käyttöönottajista, joka on erityisen tärkeää tietoa tulevaisuuden trendien kartoittamiseksi.